fbpx

Barbara aan het woord: dag van de ondernemer

Vandaag is het Dag van de Ondernemer. Dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Want directeur Barbara is een echte ondernemer. Dus tijd om haar eens wat vragen te stellen. Ondernemerschap en het verhaal achter Ware Communicatie staan centraal.

Hoe is Ware ontstaan?

“Ik werkte aan de opdrachtgeverskant. Ik heb altijd met heel veel plezier bij diverse werkgevers gewerkt. Sommige mensen vinden hun werk saai of vervelend. Maar dat gevoel ken ik niet. Ik ging nooit met tegenzin naar mijn werk. Het idee ontstond toen ik bij een opdrachtgever zat waar ik projecten deed die lang duurden. En als ik over lang praat bedoel ik een periode van soms wel 3 jaar. En dat vond ik saai. Ik was ook veelal bezig met strategie en intern commitment voor projecten, terwijl ik op mijn best ben als ik strategie & uitvoering kan doen. Dus ik wilde iets anders. Er was nog iets. Het idee om voor mezelf te beginnen ontstond omdat ik tijdens mijn vervolgstudie had gemerkt dat ik het leuk vond om als externe in andere organisatie mee te kijken. Ik merkte dat ik hier ook goed in was. De keuze ontstond of ik bij een opdrachtgever bleef werken of naar de bureaukant ging. Toen was mijn keuze snel gemaakt. Ik ging naar de bureaukant om als extern adviseur aan de slag te gaan. Maar de laatste vraag was: bij een bestaand bureau of voor mezelf. En daar kwam Ware!”

Waar staat de naam voor?

“De naam Ware staat allereerst voor de echte communicatie. We willen geen lucht verkopen. Verder staat het voor de vier belangrijkste diensten die wij aanbieden. Namelijk Web, Advies, Redactie en Evenementen. Deze letters samen vormde de naam, ware.”

Wat kenmerkt Ware?

“Het belangrijkste is dat we voor elke klant een oplossing bedenken die bij hun past. Dus voor iedereen een unieke oplossing. En dit resulteert niet in standaard uitvoeringen, maar speciaal voor die opdrachtgever. Daarnaast is enthousiasme een belangrijke eigenschap. Het hele team bestaat uit vakmensen, die elke dag enthousiast werken en blij worden van ons werk.”

Wat vind je het leukst aan ondernemerschap?

“Dit is een lastige vraag. Ik hou van ondernemen. Dingen bedenken, ontwikkelen. Het leukste is toch wel de vrijheid die je hebt om je bedrijf zelf in te vullen. Hiermee bedoel ik dat je zelf kan kiezen waarop je je wil focussen met je bedrijf, maar ook kunt doen wat je je het allerbelangrijkst vind en dicht bij jezelf blijven. Tot en met het inrichten van je kantoor en je werktijden zelf bepalen.”

Wat vind je het minst leuk aan ondernemerschap?

“Waarmee ik wel eens moeite hebt is om het bedrijf soms uit te zetten in mijn hoofd. Maar als ik weg ga, dan ben ik echt op vakantie. Al vind ik daar ook vaak inspiratie voor nieuwe dingen. Eenvoudig omdat er dan ruimte is in mijn hoofd. Verder ben ik niet zo dol op álle aspecten van ondernemen. Je moet zo’n beetje verstand hebben van alles, zoals financiën, personeelszaken, verzekeringen of facilitaire dingen. Het zijn veel verschillende dingen die nooit klaar zijn. Ik zeg altijd. Je kan niet overal verstand van hebben dus vraag ik advies aan anderen en helpen ze mij verder. Dat is iets wat ik erg fijn vind.”