fbpx
Tekst schrijven

5 tips voor een pakkende tekst

Hoe vaak schrijf jij een tekst? Waarschijnlijk vaker dan je denkt; zeker als je een kantoorbaan hebt, stuur je dagelijks meerdere e-mails. En misschien schrijf je ook wel eens teksten voor jullie website of voor een brochure. Hoe schrijf je dan een goede tekst?

We helpen we je graag een eindje op weg met deze tips.

 

Tip 1. Denk na over je doel(groep)

Wat wil je bereiken met je tekst? Is het een puur informatieve tekst of wil je je lezers tot actie aanzetten? Bepaal je doel en beperk je ook tot dat doel; extra informatie zorgt er alleen maar voor dat je boodschap minder duidelijk overkomt.

 

Kijk daarnaast goed naar je doelgroep: voor wie is je tekst bestemd en heeft je lezer wel of geen voorkennis? Als je bijvoorbeeld niet zeker weet of je doelgroep bepaalde vaktermen of afkortingen begrijpt, laat ze dan achterwege! Ook moet je je afvragen wat je lezer wil; aan welke informatie heeft je doelgroep behoefte.

 

Tip 2. ‘Less is more’

Het is een kunst om je boodschap met zo min mogelijk woorden over te brengen. Maar dat is wel de essentie van schrijven. ‘Schrijven is schrappen’ wordt ook wel gezegd. Dus schrijf je basistekst en loop je tekst vervolgens nog eens na. Dan schrap je alles wat niet per se nodig is. Doe dat nóg een keer en je houdt de kern van je verhaal over. Maak daarnaast gebruik van korte, actieve zinnen.

Dus niet: ‘U wordt door ons zo spoedig mogelijk teruggebeld’.

Maar: ‘Wij bellen u zo spoedig mogelijk terug’.

 

Tip 3. Bied structuur

Grote lappen tekst nodigen niet uit tot lezen. Voorkom dat je lezers afhaken door je tekst structuur te geven. Dit doe je door gebruik te maken van:

  • duidelijke titels, koppen en subkoppen;
  • witregels tussen alinea’s;
  • leestekens;
  • opsommingsteken;
  • variatie in lettergrootte;
  • visuele elementen zoals onderstreping en dikgedrukte of cursieve tekst;
  • variatie in kleur.

 

Maak hierin wel bewuste keuzes. Het gaat nog steeds vooral om de inhoud: de structuur van je tekst moet daar ondersteunend aan zijn. Onnodig gebruik  van kleuren en verschillende visuele elementen tegelijk maken het geheel juist rommelig.

 

Tip 4. Ander medium = andere tekst

Schrijven voor het web is iets heel anders dan schrijven voor bijvoorbeeld een brochure. Online worden teksten meer gescand dan gelezen. Voor digitale teksten is structuur dus nóg meer van belang. Die structuur is online ook een instrument om de vindbaarheid via zoekmachines te beïnvloeden.

 

Tip 5. Vermijd fouten

Het bekende verhaal van de d’s en t’s. Een open deur natuurlijk, maar er is niks vervelender dan een ‘t’ te veel in je vers gedrukte brochure. Kijk je tekst dus goed na en maak gebruik van de spellingscontrole. En soms heb je al zó vaak naar een tekst gekeken dat je het gewoon niet meer ziet. Laat in dat geval iemand anders de tekst nalopen. Diegene kijkt met een frisse blik en ziet wellicht meer dan jij.

 

Ook een pakkende tekst nodig? Of het nu gaat om nieuwe teksten of het herschrijven van teksten; wij helpen je graag.